Föreningsstämma

Föreningsstämman är bostadsrättsföreningens högsta beslutande organ och hålls normalt en gång per år (ordinarie föreningsstämma). Man kan också hålla ytterligare en eller flera stämmor under året (extra föreningsstämmor).

En grundläggande princip är likhetsprincipen och det är skyldigheten för föreningens organ (stämma, styrelse osv) att behandla alla medlemmar lika. Följande beslut ska bland annat fattas av stämman:

• bostadsrättsföreningens organisation, t ex hur många ledamöter styrelsen ska ha och om det ska finnas valberedning och andra funktioner
  • tillsättande och avsättande av styrelse och revisorer
  • ändring av stadgarna
  • fastställande av årsredovisning med revisionsberättelse och behandling av vinst eller förlust
  • ansvarsfrihet för styrelsen
  • arvoden till styrelse och revisorer
  • väsentliga förändringar av föreningens fastighet, dvs ny-, till- och ombyggnad eller rivning av föreningens hus
  • omfattande reparationer
  • om förändring av sättet att beräkna avgifterna ska ändras så måste stadgarna ändras, vilket måste göras på en eller flera föreningsstämmor

De flesta av bestämmelserna i lagen om ekonomiska föreningar beträffande föreningsstämman gäller även för stämmor i bostadsrättsföreningar. Det finns dock vissa skillnader som till exempel följande:

• om flera medlemmar har en bostadsrätt gemensamt har de ändå bara en röst, såvida inte stadgarna anger något annat
  • i en bostadsrättsförening får man inte ha fullmäktigesystem
  • reglerna för stadgeändringar är annorlunda
  • Ordinarie föreningsstämma måste hållas en gång om året senast sex månader efter räkenskapsårets slut. Kallelse till ordinarie föreningsstämma måste göras senast två veckor före stämman och till extra föreningsstämma senast en vecka före stämman. I kallelsen ska alla ärenden som ska förekomma på stämman tydligt finnas med.

För mer information om föreningsstämman hänvisas till Bostadsrättslagen 9 kapitlet och lagen om ekonomiska föreningar 7 kapitlet.

Protokoll från stämmor: